Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Case

BMW Dejonckheere

Datum

voorlopige oplevering 04/2019

Architect

architectenbureau B2Ai

Budget

raming technieken € 1.000.000,00

Code

16.037T

Client

BMW garage Dejonckheere

Om meer ruimte te creëren voor MINI en BMW Premium Selection, trekt BMW Dejonckheere een nieuwbouw op tegenover hun bestaande showroom op de hoek van de Rijksweg en de Oostnieuwkerksesteenweg in Roeselare. Veel glas en een zuidgerichte oriëntatie zijn in dergelijke gebouwen vaak een recept voor oververhitting op zonnige dagen. Slimme ingrepen in dit project verhinderen dat niet alleen, ze voorkomen ook stofvorming op de wagens in de showroom.

Het ontwerp van architectenbureau B2Ai voorziet in 4185,6 m² bruikbare ruimte, exclusief parkingruimte en buitenstockage van nieuwe wagens. De MINI- en BPS-afdeling verhuizen van de huidige gebouwen aan de overkant van de Rijksweg naar de nieuwbouw, uitgevoerd door Myldes. Ze komt in een torengebouw dat ook een evenementenhal met bar en buitenterras zal huisvesten. Naast de verschillende binnenshowrooms is er op de gelijkvloerse verdieping ook een overdekte showroom. Op het dak wordt over de volledige oppervlakte van het gebouw niet-overdekte ruimte voor stockwagens voorzien. Die is bereikbaar via een oprit die zowel naar de kelder als naar boven leidt. De oprit naar de eerste verdieping wordt voorzien van vloerverwarming, om ook in winterse omstandigheden altijd berijdbaar te zijn. Om in te spelen op de mobiliteit van de toekomst en nieuwe automodellen, worden in elke afdeling en op de parking laadpalen voor elektrische wagens voorzien, 9 in totaal.

Stofvrij lakwerk

De werkplaats zal 18 hefbruggen tellen, met in de carrosserieafdeling 2 grote spuitcabines en 5 voorbereidingszones. Omdat de spuitcabines een hoog vermogen nodig hebben – 250kW elk – wordt er een buitengascabine geplaatst. BMW Dejonckheere heeft ook een private hoogspanningscabine, die gezamelijk met andere nutsvoorzieningen vooraan op de site staan. In de spuitcabines en voorbereidingszones is het cruciaal om stofvrij (voor het lakwerk) en gezond (voor de carrossiers) te kunnen werken. Daarom voorzien we 3.000 m3 recuperatielucht per voorbereidingszone per uur. Voor kleine lakwerken buiten de cabine kan er in 1 voorbereidingszone zelfs tot 15.000 m3 lucht afgezogen worden. De pulsiegroep als compensatie van de afzuiging van de voorbereidingszones is dus berekend op dit maximaal debiet. Wanneer 2 voorbereidingszones tegelijk in werking zijn, wordt 6.000 m3 (2 x 3.000 m3) binnengebracht. Deze pulsiegroep is via relais verbonden met de ventilatoren voor afzuiging en wordt zo modulerend aangestuurd.

De showroomwagens blijven blinken

De BMW Premium Selection afdeling en de MINI-afdeling hebben aparte condenserende gasketels en monoblock-koelmachines. Voor de klimatisatie wordt gekozen voor een combinatie van lucht en vloerverwarming, zowel voor verwarming als voor koeling op warme dagen. Met de stralingswarmte of –koelte van de vloerverwarming wordt meteen het probleem van stofvorming op de wagens in de showroom opgelost. BMW hanteert strenge normen voor de presentatie van de voertuigen bij haar dealers. Door voor stralingstechniek te kiezen, gaat BM Engineering een stap vérder om deze doelstellingen te realiseren. Via de lucht kunnen we een snellere omschakeling creëren in de temperatuur en via jetroosters zorgen we voor een luchtstroom over de ramen die condens tegengaat.

In de kantoren worden ventilo-convectoren en vloerverwarming voorzien voor verwarming en koeling. In de carrosserie worden de werkzones verwarmd met stralingspanelen (5 tot 16°C) terwijl de hal vorstvrij wordt gehouden door luchtverhitters (tot 5°C). Voor de verlichting wordt overal gekozen voor toepassing van led om de vooropgestelde luxewaarden van BMW te garanderen.

Tot slot nog dit: zoals alle projecten van BM Engineering wordt ook het nieuwbouwproject van BMW Dejonckheere volledig in BIM gerealiseerd, van voorontwerp (LOD 100) tot uitvoering (LOD 300). Zo kunnen de werken vlot verlopen en is er coördinatie mogelijk tijdens de ontwerpfase.

Bouwpartners:

  • BMW Dejonckheere (Roeselare) – bouwheer
  • B2Ai (Roeselare) – architect
  • Myldes (Moeskroen)– ruwbouw
  • Vandewalle (Jabbeke) – HVAC
  • Quartier (Heule-Kortrijk) – sanitair
  • VDC (Roeselare) - elektriciteit
  • BM Engineering (Kortrijk) – studie speciale technieken