Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Case

Kaaimuur Albertkanaal

Code

20.071

Client

De Vlaamse Waterweg nv (Hasselt)

Langs het Albertkanaal in Grobbendonk wordt de kaaimuur ter hoogte van Kerkstoel Beton over een lengte van bijna 300 meter opgewaardeerd. Om de continuïteit van het bedrijf niet in het gedrang te brengen, wordt in fasen gewerkt. Daarbij worden prefabelementen gecombineerd met ter plaatse gestort beton. Een werkwijze met voordelen én extra uitdagingen.

De bestaande kaaimuur was verouderd en verweerd, en op sommige plaatsen niet geschikt voor laad- en losactiviteiten. Om de capaciteit te vergroten, wordt 293 meter nieuwe damwand geplaatst vóór de bestaande. Daarop wordt dan de nieuwe kaaiconstructie gebouwd.

Kesp vervat in prefabelement

In normale omstandigheden wordt het beton van de volledige kop van de kaai na de voorbereidende werken ter plaatse in één keer gegoten. Omdat Kerkstoel Beton echter bereikbaar moest blijven via de waterweg, wordt hier deel per deel aangepakt. Eerst worden de nieuwe damplanken in het water geplaatst, één tot anderhalve meter voor de bestaande kaaimuur. De ruimte ertussen wordt daarna opgevuld met onderwaterbeton.

De prefab L-vormige wand – in delen van 7 meter – wordt daarna bevestigd aan zowel de nieuwe damplank als de bestaande kesp (betonnen kopbalk). Elk prefabdeel is voorzien van wapening, ankernissen, het metalen gebogen afwerkingsprofiel (dekzerk) en stalen verbindingsstukken die worden verankerd aan de bestaande kaaimuur. Daarna wordt de tussenruimte in twee keer volgestort. Als de volledige nieuwe kaaimuur geplaatst is, wordt bovenaan nog een  afwerkingsplaat gegoten.

Mooier, veiliger en complexer

Omdat het voorvlak (aan de waterzijde) van de nieuwe kaaimuur deel uitmaakt van de prefabdelen, en dus in ideale omstandigheden wordt geproduceerd, zorgt dit voor een egaal mooi uitzicht. Bovendien kan het werk voornamelijk vanop de bestaande kaaimuur zelf worden uitgevoerd, wat veiliger en handiger werken is dan vanop het water.

Het studie- en ontwerpwerk is wel een stuk complexer. Bij het omzetten van de hoofdplannen van de aannemer naar concrete uitvoeringsplannen (bekisting en wapening) moet elk nieuw segment telkens heel nauwkeurig worden opgemeten. De prefab L-elementen zijn immers kaarsrecht, maar dat zijn de in het water ingeheide damplanken en de bestaande kaaimuur natuurlijk niet. Door elk segment mooi te laten aansluiten, wordt toch een kaarsrecht eindresultaat gerealiseerd.

De werken zijn gestart in augustus 2020. De nieuwe kaaimuur moet in het voorjaar van 2021 helemaal afgewerkt zijn.

 

Bouwpartners:

  • De Vlaamse Waterweg nv (Hasselt) – bouwheer
  • BESIX (Brussel) – hoofdaannemer
  • BM Engineering (Kortrijk) – stabiliteit