ZOUTMAN bouwt nieuwe productietoren met extra opslagcapaciteit

05/09/2016

Aan de afrit Roeselare Haven langs de E403 Brugge-Kortrijk ligt één van de productievestigingen van ZOUTMAN. Om de productie- en opslagcapaciteit te vergroten, werd een nieuwe productietoren van 35 meter hoog gebouwd midden de bestaande vestiging. De keuze viel op een gemengde constructie – uit beton en staal – met bijzondere aandacht voor het corrosieve karakter van zout.

ZOUTMAN is een onafhankelijke Belgische zoutproducent gespecialiseerd in de verwerking van zout voor verschillende toepassingen. Jaarlijks verwerkt en verpakt dit familiebedrijf met vestigingen in Gent-Zeehaven en Roeselare (Rumbeke) 300.000 ton zout. Eén van de belangrijkste specialiteiten is de raffinage van zeezout voor de voedingsindustrie.
De productievestiging in Roeselare werd in 1999 gebouwd en in 2014 een eerste keer uitgebreid. Door de snelle groei drong bijkomende capaciteit zich opnieuw op.

 

Uit de oorspronkelijke opslaghal, die vanaf de E403 richting Kortrijk duidelijk zichtbaar is, werd een beuk (tussen 2 keerwanden die verschillende types zout afbakenen) verwijderd. Op die plaats kwam de toren met 16 nieuwe silo’s van 18 meter hoog die elk 220 ton zout bevatten. ZOUTMAN investeerde niet alleen in bijkomende opslagcapaciteit, maar eveneens een verbetering van het productieproces en de kwaliteit van de producten. In de toren werden gloednieuwe brekers, zeefinstallaties en optische cleaners ondergebracht.

 

Om de toren te kunnen plaatsen, werden zware funderingen voorzien en de bestaande keermuren werden beter verankerd in de grond door middel van een paalfundering door de voet van de keermuur. De onderste bouwlagen zijn in beton uitgevoerd. Vrachtwagens rijden er binnen, onder de zeef- en laadinstallaties. De bovenbouw – waar de silo’s staan – is een staalstructuur. Voor de gevels werd geopteerd voor inoxpanelen. Stalen sandwichpanelen zou door de zeer zoute omgeving te snel worden aangetast door corrosie.

 

Om de volledige site opnieuw een eenvormig uitzicht te geven, werd ook een sierboord in vezelcementplaat aangebracht, die het gebouw omzoomt.

 

 

Bouwpartners:

 

  • ZOUTMAN nv – bouwheer
  • BM Engineering (Roeselare) – projectengineering + stabiliteit

logo.svg

ZOUTMAN bouwt nieuwe productietoren met extra opslagcapaciteit

ZOUTMAN bouwt nieuwe productietoren met extra opslagcapaciteit
ZOUTMAN bouwt nieuwe productietoren met extra opslagcapaciteit
ZOUTMAN bouwt nieuwe productietoren met extra opslagcapaciteit
ZOUTMAN bouwt nieuwe productietoren met extra opslagcapaciteit

Aan de afrit Roeselare Haven langs de E403 Brugge-Kortrijk ligt één van de productievestigingen van ZOUTMAN. Om de productie- en opslagcapaciteit te vergroten, werd een nieuwe productietoren van 35 meter hoog gebouwd midden de bestaande vestiging. De keuze viel op een gemengde constructie – uit beton en staal – met bijzondere aandacht voor het corrosieve karakter van zout.

ZOUTMAN is een onafhankelijke Belgische zoutproducent gespecialiseerd in de verwerking van zout voor verschillende toepassingen. Jaarlijks verwerkt en verpakt dit familiebedrijf met vestigingen in Gent-Zeehaven en Roeselare (Rumbeke) 300.000 ton zout. Eén van de belangrijkste specialiteiten is de raffinage van zeezout voor de voedingsindustrie.
De productievestiging in Roeselare werd in 1999 gebouwd en in 2014 een eerste keer uitgebreid. Door de snelle groei drong bijkomende capaciteit zich opnieuw op.

 

Uit de oorspronkelijke opslaghal, die vanaf de E403 richting Kortrijk duidelijk zichtbaar is, werd een beuk (tussen 2 keerwanden die verschillende types zout afbakenen) verwijderd. Op die plaats kwam de toren met 16 nieuwe silo’s van 18 meter hoog die elk 220 ton zout bevatten. ZOUTMAN investeerde niet alleen in bijkomende opslagcapaciteit, maar eveneens een verbetering van het productieproces en de kwaliteit van de producten. In de toren werden gloednieuwe brekers, zeefinstallaties en optische cleaners ondergebracht.

 

Om de toren te kunnen plaatsen, werden zware funderingen voorzien en de bestaande keermuren werden beter verankerd in de grond door middel van een paalfundering door de voet van de keermuur. De onderste bouwlagen zijn in beton uitgevoerd. Vrachtwagens rijden er binnen, onder de zeef- en laadinstallaties. De bovenbouw – waar de silo’s staan – is een staalstructuur. Voor de gevels werd geopteerd voor inoxpanelen. Stalen sandwichpanelen zou door de zeer zoute omgeving te snel worden aangetast door corrosie.

 

Om de volledige site opnieuw een eenvormig uitzicht te geven, werd ook een sierboord in vezelcementplaat aangebracht, die het gebouw omzoomt.

 

 

Bouwpartners:

 

  • ZOUTMAN nv – bouwheer
  • BM Engineering (Roeselare) – projectengineering + stabiliteit

BM ENGINEERING | Beneluxlaan 1A | 8500 Kortrijk
tel +32(0)56 28 26 20 | info@bmengineering.be

SCHRIJF JE IN OP ONZE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE!