Q Team bandencentrale in Wevelgem is eerste met nieuwe look

16/11/2018

Bandenbedrijf Vandekerckhove – dat deel uitmaakt van het Q-Team netwerk – opende recent een nieuwe bandencentrale in Wevelgem bij Kortrijk. Door de ligging – in de schaduw van de regionale luchthaven van Wevelgem – en de brandveiligheidsnormen waren slimme ingrepen nodig om de ruimte optimaal te benutten. Maar door ook de workflow te herbekijken, werd de recentste realisatie van de 23 verkooppunten van Bandenbedrijf Vandekerckhove meteen ook de eerste in een nieuwe stijl.

Typerend voor de doorsnee bandencentrale is een brede voorgevel met een ruim aantal inrijpoorten waarin voertuigen vooraan inrijden en achterwaarts terug uitrijden. Niets van dit alles bij de nieuwe vestiging van Q Team (van onder meer de familie Vandekerckhove - VDK) langs de Kortrijkstraat in Wevelgem, die er kwam na de overname van Rubonit in 2015. Op het relatief smalle en langwerpige perceel werd een gebouw van 24 meter breed en 56 meter diep opgetrokken met een drive-thru systeem. Vooraan zijn er slechts twee poorten: een voor personenwagens en een voor bestel- en vrachtwagens en landbouwvoertuigen. De personenwagens stoppen bij een van de werkposten en rijden na de werkzaamheden achteraan het gebouw terug buiten. Tussen de twee poorten zitten de onthaalruimte en de kantoren, die in totaal over drie verdiepingen zijn verspreid.

 

Vliegtuigen bepalen vorm gebouw

 

Het nieuwe gebouw ligt in de schaduw van de start- en landingsbaan van de regionale luchthaven Kortrijk-Wevelgem. De veiligheidsperimeter voor de vliegtuigen bepaalt mee het gabariet van de gebouwen in de nabije omgeving. Daarom loopt het dak van de nieuwe bandencentrale af, van 15 meter aan de straatzijde tot 6 meter hoogte achteraan. Op die manier kon de stockageruimte voor banden – op de gelijkvloerse maar vooral op de eerste verdieping – worden gemaximaliseerd.

 

Deel van de nieuwe gebouwstijl van Q Team is dan weer de dubbele kromming in de voorgevel, die voor een extra architecturale toets zorgt. Om te vermijden dat de zwarte gevelpanelen bij sterk zonlicht zouden opbollen, werd voor de sandwichpanelen een buitenste plaat voorzien van 8 in plaats van de gebruikelijke 6 cm.

 

Bluswatertank onder gebouw

 

Door de grote aanwezigheid van rubberbanden, moest extra aandacht worden besteed aan brandveiligheid en –bestrijding. Daarom werd een sprinklersysteem geïnstalleerd dat wordt bevoorraad met een bluswatertank van 900 m3 die omwille van de beperkte oppervlakte van het terrein onder het gebouw werd uitgegraven. Daarnaast werden er ook compartimentwanden geplaatst om de verspreiding van het vuur zolang mogelijk tegen te gaan.

 

Ook om aan de recente regenwaterreglementering te voldoen, werd voor een plaatsbesparende oplossing gekozen. Bij hevige regenval wordt het water gebufferd door een knijpleiding met overgedimensioneerde rioleringsbuizen die buiten het gebouw liggen.

 

Bouwpartners:

  • Q Bandenbedrijf Vandekerckhove, deel uitmakend van het Q-team netwerk – bouwheer
  • BM Engineering (Kortrijk) – project engineering, stabiliteit, speciale technieken

logo.svg

Q Team bandencentrale in Wevelgem is eerste met nieuwe look

Q Team bandencentrale in Wevelgem is eerste met nieuwe look
Q Team bandencentrale in Wevelgem is eerste met nieuwe look
Q Team bandencentrale in Wevelgem is eerste met nieuwe look
Q Team bandencentrale in Wevelgem is eerste met nieuwe look

Bandenbedrijf Vandekerckhove – dat deel uitmaakt van het Q-Team netwerk – opende recent een nieuwe bandencentrale in Wevelgem bij Kortrijk. Door de ligging – in de schaduw van de regionale luchthaven van Wevelgem – en de brandveiligheidsnormen waren slimme ingrepen nodig om de ruimte optimaal te benutten. Maar door ook de workflow te herbekijken, werd de recentste realisatie van de 23 verkooppunten van Bandenbedrijf Vandekerckhove meteen ook de eerste in een nieuwe stijl.

Typerend voor de doorsnee bandencentrale is een brede voorgevel met een ruim aantal inrijpoorten waarin voertuigen vooraan inrijden en achterwaarts terug uitrijden. Niets van dit alles bij de nieuwe vestiging van Q Team (van onder meer de familie Vandekerckhove - VDK) langs de Kortrijkstraat in Wevelgem, die er kwam na de overname van Rubonit in 2015. Op het relatief smalle en langwerpige perceel werd een gebouw van 24 meter breed en 56 meter diep opgetrokken met een drive-thru systeem. Vooraan zijn er slechts twee poorten: een voor personenwagens en een voor bestel- en vrachtwagens en landbouwvoertuigen. De personenwagens stoppen bij een van de werkposten en rijden na de werkzaamheden achteraan het gebouw terug buiten. Tussen de twee poorten zitten de onthaalruimte en de kantoren, die in totaal over drie verdiepingen zijn verspreid.

 

Vliegtuigen bepalen vorm gebouw

 

Het nieuwe gebouw ligt in de schaduw van de start- en landingsbaan van de regionale luchthaven Kortrijk-Wevelgem. De veiligheidsperimeter voor de vliegtuigen bepaalt mee het gabariet van de gebouwen in de nabije omgeving. Daarom loopt het dak van de nieuwe bandencentrale af, van 15 meter aan de straatzijde tot 6 meter hoogte achteraan. Op die manier kon de stockageruimte voor banden – op de gelijkvloerse maar vooral op de eerste verdieping – worden gemaximaliseerd.

 

Deel van de nieuwe gebouwstijl van Q Team is dan weer de dubbele kromming in de voorgevel, die voor een extra architecturale toets zorgt. Om te vermijden dat de zwarte gevelpanelen bij sterk zonlicht zouden opbollen, werd voor de sandwichpanelen een buitenste plaat voorzien van 8 in plaats van de gebruikelijke 6 cm.

 

Bluswatertank onder gebouw

 

Door de grote aanwezigheid van rubberbanden, moest extra aandacht worden besteed aan brandveiligheid en –bestrijding. Daarom werd een sprinklersysteem geïnstalleerd dat wordt bevoorraad met een bluswatertank van 900 m3 die omwille van de beperkte oppervlakte van het terrein onder het gebouw werd uitgegraven. Daarnaast werden er ook compartimentwanden geplaatst om de verspreiding van het vuur zolang mogelijk tegen te gaan.

 

Ook om aan de recente regenwaterreglementering te voldoen, werd voor een plaatsbesparende oplossing gekozen. Bij hevige regenval wordt het water gebufferd door een knijpleiding met overgedimensioneerde rioleringsbuizen die buiten het gebouw liggen.

 

Bouwpartners:

  • Q Bandenbedrijf Vandekerckhove, deel uitmakend van het Q-team netwerk – bouwheer
  • BM Engineering (Kortrijk) – project engineering, stabiliteit, speciale technieken

BM ENGINEERING | Beneluxlaan 1A | 8500 Kortrijk
tel +32(0)56 28 26 20 | info@bmengineering.be

SCHRIJF JE IN OP ONZE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE!